Sadharanikaran
kommunikoinnin mallin fundamentalistit
-
Dr.
Nirmala Mani Adhikary
Kathmandu University, Nepal
Suomentaja : Annukka Turunen
Sadharanikaranin kommunikoinnin malli (SMC) on
esitys kommunikoinnin prosessista Hindulaisesta näkökulmasta. Se on
systemaattinen kuvaus yhteisymmärryksen ja yhtenäisyyden saavuttamisesta
kaaviomaisella esitystavalla ihmisten keskuudessa. Se kuvaa eri osapuolten
vuorovaikutusta tapahtumatilanteessa (toisin sanoen sadharanikaranin
prosessissa) saharidayatan saavuttamiseen. Sahridayata on ydin käsitteelle,
jolle sadharanikan perustuu. Se on yhteisen päämäärähakuisuuden,
yhteisöllisyyden, sekä yhteisymmärryksen ja yhtenäisyyden tila. Keskustelun eri
osapuolet saavuttavat sahridayatan onnistuneessa sadharanikaran prosessissa.
Tässä valossa SMC antaa kommunikoinnin yhteisön käyttöön laaja-alaisesti.
Päälähteinä tälle mallille toimivat Bharatan Natyashastra, sekä Bhartriharin Vakyapadiya. Useimmat viitatuista
asiayhteyksistä (muunmuassa sadharanikaran, sahridayata, rasarwadana ja
sakshatkara) on luotu vahvasti sanskritilaisen runouden, estetiikan,
kielitiedon, sekä muiden hindulaisten uskonnollis-filosofisten tietojen ja
teorioiden pohjalta. Nämä käsitteet ovat myös SMC:n lähtökohtia.
Seuraavat kohdat esittelevät lyhyesti SMC:n
peruskäsitteen:
1.
Mallin rakenne on ei-lineaarinen.
Se sisältää kaksisuuntaisen kommunikaation prosessin saavuttaen molempien
osapuolten yhteisymmärryksen. Mallin kyseisen rakenteen vuoksi se on täysin
vapaa lineaaristen kommunikointimallien rajoituksista.
2.
Malli kuvaa, kuinka onnistunut
kommunikointi on mahdollista hindu-yhteiskunnassa riippumatta kastien
monisäikeisistä hierarkioista, kieli-eroavaisuuksista, kulttuurieroista tai
uskonharjoitusten erilaisuuksista. Sahridayatan avulla epätasa-arvoisuus
voidaan minimalisoida yhteiskunnan jokaisella tasolla itse viestinnän
helpottuessa.
3.
Sadharanikaranissa kommunikoivien
osapuolten keskinäinen suhde on erityisen tärkeää - ei vain suhteen päämääränä,
vaan suhteen laatuna. Esimerkiksi guru-shishya suhdetta pidetään itsessään
pyhänä. Toisin kuin useimmissa länsimaisissa viestinnän ja kommunikaation
teorioissa ja malleissa, SMC:n mallin mukaan kommunikaatiota ei dominoi
lähettäjä. Malli antaa pikemminkin yhtäläisen tärkeyden ja painoarvon
molemmille osapuolille.
4.
Malli osoittaa, että abhivyanjana
(koodaava), sekä rasaswadana (dekoodattu) ovat kommunikoinnin
fundamentalistiset toiminnalliset osat. Toisin sanoen ne ovat sadharanikaran
(kommunikaation) ratkaisevat tekijät.
5.
Tällä osoitetaan, kuinka
hindulainen näkökulma kommunikaatioon korostaa sisäistä tai sisäisten osasten
välistä toimintaa, aivan kuten sekä koodauksen että dekoodauksen menetelmät
koostuvat ihannetilanteessa nelikerroksisesta sisäisestä mekanismista. Kommunikaatio
vaatii paljon enemmän syvyyttä kuin sensoroiduilla järjestelmillä ja niiden
objektiivisella loogisuudella on antaa.
6.
Sandarbhan (sisällön) avulla malli
selventää tarkoituksensaannin mahdollisuuden, vaikka lähettäjä ei olisikaan
tunnettu viestin saajalle. Minkä tahansa viestin tarkoitus pysyy
totuudenmukaisena omalla aihealueellaan ilman ulkoisten ja asiayhteydestä
riippumattomien tekijöiden vaikutuksella kuulijaan. Tällöin aiheessaan pysyvä
teksti voi pitäytyä objektiivisessa tarkoitusperässään.
7.
SMC osoittaa, että hindulaisesta
perspektiivistä katsottuna kommunikoinnilla on monia puolia. Kuten kuvailtuna
tässä mallissa, viestinnän skaala on tarpeeksi laaja sisältäen kaikki kolme
elämänvaihetta, jotka ovat adhibhautika (fyysinen tai maallinen), adhidaivika
(psyykkinen) ja adhyatmika (hengellinen). Sosiaalisessa tai sanallisessa
yhteydessä kommunikaation ihanteellisena päämääränä saavutetaan sahridayata.
Psyykkisellä ja henkisellä tasolla kommunikoinnilla tavoitetaan tiedon
lisääntyminen, sekä yhteisymmärrys. Tämä ei kuitenkaan itsessään kata kaikkea -
kommunikointiin tarvitaan myös hengellinen ulottuvuus.
8.
Kommunikaation päämäärän
tavoitteena on kuvaillulla tavalla päästä yhteisymmärrykseen tai
yhtenäisyyteen. Päämäärä ei silti ole rajoittunut vain näihin raameihin. Aivan
kuten veedinen hindulaisuus pyrkii aina kaikkiin purushartha chatustayaksiin
(elämän neljään tavoitteeseen: arthaan, kamaan, dharmaan ja mokshaan), SMC:n
malli kykenee taipumaan kaikkiin näihin tavoitteisiin kommunikatiivisella tasolla.
Toisin sanoen malli on täydellisessä yhteisymmärryksessä veedalais-hindulaisen
maailmankatsomuksen kanssa.
Sadharanikaranin teoreettista käsitettä ei tulisi
sekoittaa sadharanikarilaisen kommunikaation mallin (SMC:n) kanssa. Virallinen
sadharanikara on yksi merkittävimmistä teorioista pohjautuen sanskritin
runoilijoihin ja tietäjiin, ja sen juuret ovat Bharata Munin Natayashastrassa rakentuen yhdessä Bhattanayakan kanssa. SMC sen sijaan
viittaa kommunikaation malliin, jossa klassiset teoriat ja konseptit yhdistyvät
muiden lähteiden kanssa luodakseen kattavan kuvan kommunikaatiosta
hindulaisesta näkökulmasta. Tämä malli rakennettiin ensimmäisen kerran vuonna
2003, jolloin sen käyttöönottoa ensimmäistä kertaa myös haettiin.
Mallin meta-teoreettinen oletusarvo vedaattinen.
Hindulainen kommunikointitapa korostaa suuresti sisäistä ja intrapersoonallista
toimintaa. On ymmärrettävää, että abhivyanjana ja rasaswadana ovat vanhoillisia
tekijöitä kommunikoinnissa, ja että hindulaisessa elämässä kommunikointi sisältää
enemmän kokemusperäisyyttä sensorijärjestelmien objektiivisen rationaalisuuden
sijaan. Taipumus tähän rajoittaa sahridayatan ja sen tyyliset tietopankit
materialistisiksi ja puhtaan käytännönhakuisiksi. Kommunikointi itsessään on
avain yhteisöllisyyteen hindulaisessa yhteiskunnassa.
Selected
Bibliography:
Adhikary, N. M. (2003). Hindu
awadharanama sanchar prakriya [Communication in Hindu concept]. A dissertation
presented to Purvanchal University, Nepal in the partial fulfillment of the requirements for the Degree of Master of Arts in Mass
Communication and Journalism.
Adhikary, N. M. (2007). Sancharyoga: Verbal communication as a means for attaining moksha. A dissertation presented to the Faculty of the Graduate School of Pokhara University, Nepal in the partial fulfillment of the requirements for the Degree of Master of Philosophy.
Adhikary, N. M. (2009). An introduction to sadharanikaran model of communication. Bodhi: An Interdisciplinary Journal, 3(1), 69-91.
Adhikary, N. M. (2010). Sancharyoga: Approaching communication as a vidya in Hindu orthodoxy. China Media Research, 6(3), 76-84.
Adhikary, N.M. (2011). Theorizing communication: A model from Hinduism. In Y.B. Dura (Ed.), MBM anthology of communication studies (pp. 1-22). Kathmandu: Madan Bhandari Memorial College.
Adhikary, N. M. (2012). Hindu teaching on conflict and peacemaking. In L. Marsden (Ed.), Ashgate research companion on religion and conflict resolution (pp. 67-77). Farnham, Surrey (UK): Ashgate Publishing.
Adhikary, N.M. (2013). Communication theory and classical Sanskrit texts. Rural Aurora, 2, 112-125.
Adhikary, N. M. (2014). Theory and practice of communication – Bharata Muni. Bhopal: Makhanlal Chaturvedi National University of Journalism and Communication.
Adhikary, N. M. (2016). Hinduism. International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy, pp. 831-838.
Adhikary, N. M. (2007). Sancharyoga: Verbal communication as a means for attaining moksha. A dissertation presented to the Faculty of the Graduate School of Pokhara University, Nepal in the partial fulfillment of the requirements for the Degree of Master of Philosophy.
Adhikary, N. M. (2009). An introduction to sadharanikaran model of communication. Bodhi: An Interdisciplinary Journal, 3(1), 69-91.
Adhikary, N. M. (2010). Sancharyoga: Approaching communication as a vidya in Hindu orthodoxy. China Media Research, 6(3), 76-84.
Adhikary, N.M. (2011). Theorizing communication: A model from Hinduism. In Y.B. Dura (Ed.), MBM anthology of communication studies (pp. 1-22). Kathmandu: Madan Bhandari Memorial College.
Adhikary, N. M. (2012). Hindu teaching on conflict and peacemaking. In L. Marsden (Ed.), Ashgate research companion on religion and conflict resolution (pp. 67-77). Farnham, Surrey (UK): Ashgate Publishing.
Adhikary, N.M. (2013). Communication theory and classical Sanskrit texts. Rural Aurora, 2, 112-125.
Adhikary, N. M. (2014). Theory and practice of communication – Bharata Muni. Bhopal: Makhanlal Chaturvedi National University of Journalism and Communication.
Adhikary, N. M. (2016). Hinduism. International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy, pp. 831-838.
No comments:
Post a Comment